Napokban már többedszer vetődik fel a kérdés: " Meghívós közösségi oldalnak van még értelme?"
Legutóbb twiteren kérdezte mikkamiki.
A válaszom röviden ennyi volt: "Van! Sőt, szerintem egy igazi robbanást hozhat egy igazi nagy ötlet, és koncepció, nem egy iwiwszerű skalpvadász szájtra gondolok ..." - Úgy érzem érdemes végig, de mindenesetre tovább gondolni...
Mire gondolok?! - Mire gondolhatok?
Ez 22-es csapdája, hisz ha tudnám mi "ez a TITOK", akkor én lennék az első aki megvalósítaná, már rendelném a legújabb domain nevem. De nem tudom, sajnos nem is érzem...
A Web3 vagy már a WebNemtutommennyi határán, tendenciákat látunk, érzünk...
Gyakran nem értem magam sem mi, és miért működik, hogyan képesek emberek órák-hosszat fotókat böngészni, videókat nézni...
De működik! - Nem is akárhogyan! Nem is akármilyen látogatottságot, ezzel pedig reklámbevételt generálva az oldal tulajdonosának.
Ezekről a fotó-megosztó ( pl.: flicker.com...) video-megosztó ( youtube.com...), klasszikus kapcsolatépítő (iwiw, myspace...), lemaradtunk, nem mi találtuk ki, nem is mi profitálunk belőle. A lehetőség előtted áll, nem tudom, nem tudhatod te sem mi az ami legalább akkorát szól mint a fentebb felsoroltak.
A trendeket figyelve az igazi tudásmegosztásban rejlő potenciál kiaknázásra vár.
Leegyszerűsítve: Tegyük fel egy kiscéged van, nincs arra anyag kapacitásod, hogy valamely területen, fejlesztés, kutatás, piackutatás... speciális tudással rendelkező szakembert alkalmazz. Hogy jön ide a meghivásos közösségi oldal?
Nagyon is ide jön!
Speciális tudást keresel! ---> Elegendő "egyetlen" szakértőt megkeresned, ő meghívja a következő(ket)t, ő(k) a többieket...
Ez sem az én ötletem, van néhány cég aki ezt már alkalmzza és a globalitásban, rejlő globális tudást aknázza. Egy ilyen módszerrel egy cég életfogytig bebetonozza magát, a friss tudás az új gondolatok által, a köztudatba, és a profitábiltásba. Itt egy egy pici ellnetmondást érzel Te is, ugye?
Speciális tudás kontra köztudat!
Nagyon egyszerűen feloldható: amikor szűk szegmensről beszélek, specialzált területekről akkor ezen területek és vonzáskörzetek köztudatára gondolok.
Egy újabb ellnetmondás:
Szükszegmens kontra nagy durranás!
A megváltozott környezetben egész mást jelent a nagy durranás, NEM látogatottságot, NEM felhasználó számot, hanem értéket, minőségi kapcsolatokbna rejlő potenciált. Az érték alapja a közösségi tudás, a virtulás kapcsolatok gazdasági értékke konvertálását. Ez pedig érdemben offline közösösséggé (is) kovácsolt virtuális közeget kell jelentsen.
Fehasználói élményként már nem elég a fotó, a videó, a klipp a hang! Több kell, azonos problémával küzdő, vagy hasonló sikereket elérő, építő egyének közösségi és egyéni élménye.
Tehát bátran ki merem jelenteni a Meghívós közösségi oldalnak van értelme! De...
Ugynakkor bűn lenne, nem figyelembe venni az emberi tulajdonságokat, a csorda szellem kontra individum. Mindezt az örökzöld emberi célok, elvárások mentén megfogalmazni menedzselni. Nem szeretneék és nem is tudok profétálni...
Csupán elképzelseim vannak milyen is lehet, milyennek kéne lennie:
Célzás szempontjából:
- vagy nagyon exkluzív, ugyanakkor kreatív és tettrekész célcsoprt
- vagy viszonylag széles, mégis konturokkal rendelkező célközönség ( kontúr lehet: demográfiai, regiók alapján, szihográfiai, szakterület, érdeklődéi kör...)
- jól motiválható, aktivizálható
Koncepció alapján:
- online réteget tudjon offline-á tenni: Az iwiw és társai, remekül integrálják az offline kapcsolatokat online-á, bár nem tudom mennyire erősítik a világi kapcsolatokat. Tehát a leendő "robbantó szájt" minimális követelményének ezt a konverzió képességet gondolom.
- A skalpgyüjtő közösségi oldalak, kapcsolatmennyiségi szemléletét kapcsolatminőségi szemléletté kell képeznie.
- Valami új és értékes kapcsolati élményt kell adnia.
- Társadalmi, politikai, gazdasági értékké kell konvertálódnia, lehetőleg minél szorosabb offline vonulattal.